maandag 10 april 2006

Ons mooie Holland.

Ik hou van Holland, met z'n bossen en z'n wei enz. Dat werd vroeger gezongen toen Holland nog mooi was: Toen je nog mooie slootjes had, die nog bochtig waren en rietkragen hadden. In de weilanden liepen de koeien rond, overal lagen koeienvlaaien. Het gras geurde en als er gehooid werd, raakte je bedwelmd door de landelijke geuren.

Rust en stilte heerste er. Je kon onder een boom uren zitten lezen, niet gestoord door autowegen, vliegtuigen, brommers, radio's enz. Behalve de rust is ook de schoonheid verdwenen.

Wat zien we nu:
Fabrieksterreinen, industrieterreinen, opslagcentra. Het een nog lelijker dan het andere. Grote plastic of betonnen loodsen, kilometers achterelkaar. Ga eens in de trein zitten en kijk eens naar het 'mooie' Holland. En alsof het nog niet lelijk genoeg is, wordt alles nog volgespoten met graffiti. Architecten zonder gevoel voor smaak plempen de hele zaak dicht: En het kan allemaal! Het land is van ons allemaal, maar niemand wordt gevraagd: Kan dit? Vinden jullie dit goed? Moet het anders?
Is dit de prijs die er voor de 'vooruitgang' moet worden betaald? Op een paar kleine plekjes na is er nu geen lelijker land dan Nederland. Boeren, industriƫlen, architecten en projectontwikkelaars hebben ons land naar de klote geholpen. De politiek kijkt de andere kant op. Het enige dat politici nu nog interesseert is de hoogte van hun 'vergoeding' plus bijkomende emolumenten, of ze wel vaak genoeg in beeld zijn en of ze aan stomme spelletjes mee mogen doen.

2 keer commentaar:

Anonymous Anoniem schreef...

Dat van die treintjes ben ik NIET met jullie eens. Hoe meer treinen, hoe beter ! Zelf spaar ik Marklin maar TRIX is ook leuk. TRIX zijn dus ook treintjes natuurlijk, ik bedoel dus niet dat mens met die haarbos die de baas is van Madurodam. Daar rijden ook mooie treinen rond en in een mooi landschap. Ik kan wel de hele dag aan treinen denken ! Mijn vriendin is daarom hardstikke jaloers op die treinen. Ze zegt wel eens: ik wou dat je mijn schoorsteen...Nee, dat zeg ik niet hier. Sorry !

maandag, 10 april, 2006  
Anonymous Anoniem schreef...

Man, ik denk dat je nog nooit in een trein hebt gezeten. Ja, misschien een keertje naar Maastricht om je vol te plempen en toen was je te afgeladen met dure spijs en drank om eens goed om je heen te kijken. Ga nou maar gauw de schoorsteen bij je vriendin vegen want dat schijnt ze hard nodig te hebben. Je zit natuurlijk elk vrij uurtje me je treintjes te spelen, he? Geen wonder dat die schoorsteen dan verstopt raakt.

maandag, 10 april, 2006  

Een reactie posten

<< Home